expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Saturday 27 December 2014

JAUHKAN SEMUT DARI GULA / KEEPING ANTS AWAY FROM SUGAR


Satu perkara paling merimaskan di dapur adalah apabila gula yang disimpan dimasuki semut. Tambahan pula kalau semut kecil yang busuk tu, kembang tekak kalau dah terlalu banyak semut masuk dalam gula yang kita simpan. 

Kadang-kadang bekas yang kita rasa dah cukup ketat pun masih dimasuki semut. Ok, di sini kami kongsikan petua nenek zaman berzaman yang mudah je. 

Caranya adalah dengan meletakkan beberapa kuntum bunga cengkih ke dalam bekas gula kita. Letakkan di atas saja sebab nanti kita tercedok sekali dengan gula dan terbancuh pulak dengan air minuman kita. 

Memadai dengan meletakkan 2, 3 kuntum je. Jangan banyak sangat nanti kuat sangat rasa cengkih dalam gula terutama pada yang kurang menggemari bau dan rasanya. 

Cubalah petua ni, insyaallah gula yang disimpan takkan dimasuki semut sebab serangga seperti semut memang tidak sukakan bau bunga cengkih.
________________________________________

Keep ants away from your sugar

Among the most annoying part at the kitchen is when the sugar stored is infested by ants especially the small one that stinks.

Sometimes even the container that we think is tight enough is still not safe for our sugar. Let's try this old tips inherited for ages.

The trick is to put a few cloves into our sugar container..

2- 3 cloves will be sufficient for the whole container to avoid the sugar from absorbing the strong smell and taste of the cloves.

This tip really works since insects hate the smell of cloves.


No comments:

Post a Comment

SHARE SEKARANG